Rezumat lucrare Pasiunea de a lucra cu un copil suferind de autism
autor Ana Elena Bârsan, psiholog clinician, București:
Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare. Pervaziv este ceva care are calitatea sau tendinţa de a se disipa, de a pătrunde peste tot. Din nefericire autismul este cât se poate de real şi poate lovi pe oricine fără milă, neţinând cont de nevinovăţia copilului, de rasă, vârstă sau alte criterii. Exista totuşi un criteriu de care autismul ţine cont: genul. Frecvenţa apariţiei acestui sindrom este de patru ori mai mare la băieţi decât la fete.
Autismul nu se extinde doar asupra diverselor domenii de dezvoltare a copilului, ci şi asupra familiei copilului cu autism şi asupra a tot ce intră în contact cu acea familie. Ca persoană care lucrează cu un copil autist respiri autismul, vezi autismul, guşti autismul, faci tot ceea ce poţi să simţi ca un autist pentru a înţelege copilul mai bine.
În lucrarea mea mi-am propus să prezint un caz care implică această tulburare. V.B este un băieţel în vârsta de trei ani, diagnosticat cu Tulburare din spectrul autist la vârsta de doi ani. Provine dintr-o familie biparentală, o sora în vârstă de treisprezece ani, fără antecedente în familie.
Prima evaluare Portage a fost făcută la vârsta de doi ani şi trei luni din care a rezultat ca avea un IQ 40 (40-54 retard moderat) şi vârsta mentală un an. La vârsta de doi ani şi zece luni a început terapia ABA. În urma terapiei V. a progresat pentru că din cea de-a doua evaluare Portage realizată la vârsta de trei ani şi trei luni IQ-ul era 58 (55-69 retard uşor) iar vârsta mentală era de un an şi unsprezece luni. Ceea ce mi-a confirmat ipoteza cum că prin terapia ABA avem posibilitatea de a creşte nivelul de inteligenţă generală.
Interacţiunea cu un copil autist se face prin pași mărunţi, dacă învăţăm să descifrăm în noi înşine slăbiciunile şi problemele unui copil cu autism, ni se va deschide o nouă perspectivă. Înţelegându-l şi apreciindu-l, prin iubire şi acceptare demersul psihoterapeutic poate fi o reușită.