NOI PERSPECTIVE ÎN PSIHOTRAUMĂ

Autor- Prof. dr. Martine France Delfos– membru de onoare a Asociației
Psihologilor Atestați din România- APAR, Psychologist Therapy Practice PICOWO, Olanda

 

Efectul evenimentelor traumatice depinde de numeroşi factori, atât biologici, cât şi psihologici. Până în prezent, cercetarea s-a concentrat în principal pe simptomele legate de vârstă în ceea ce priveşte starea psihică de bine ca reacţie la traumă, o perspectivă de dezvoltare în ceea ce priveşte efectul traumei, în locul perspectivei de formare. Printre factorii care nu au fost luaţi în considerare îl reprezintă însăşi stadiul de dezvoltare în care se află copilul în momentul perceperii evenimentului traumatic. Acest lucru priveşte modul în care trauma influenţează performanţa în sarcinile de dezvoltare, adică perspectiva dezvoltării. Cadrul de referinţă care se dezvoltă la adulţi lipseşte de cele mai multe ori în cazul copiilor. Copiii nu vor fi întotdeauna traumatizaţi de aceleaşi evenimente ca şi adulţii, iar copiii pot fi profund traumatizaţi de unele evenimente pe care adulţii nu le consideră ca fiind traumatizante, datorită perspectivei mature şi a cunoştinţelor despre lume pe care le deţin cei din urmă. În cadrul acestui model, caracteristicile dezvoltării, inclusiv sarcinile de dezvoltare, precum şi dezvoltarea creierului şi a conexiunilor cerebrale, sunt implicate în perceperea evenimentelor traumatice şi sunt folosite pentru a explica diferenţele de dezvoltare apărute în urma unui eveniment traumatic.

O mai bună înţelegere a efectelor experienţelor traumatice asupra copiilor şi adolescenţilor poate fi realizată doar atunci când este luată în considerare adevărata perspectivă a dezvoltării.
O nouă perspectivă a autismului din cercetări efectuate recent evidențiază că NU există nici o disfuncție în creier legată de întârzierea globală, ci mai degrabă o problemă generală în structurile întinse în axa cefalorahidiană. Acest fapt duce la maturizarea mai lentă în unele zone de dezvoltare (de ex. interacțiunea socială), precum și de dezvoltare accelerată în alte domenii.
Un domeniu important pentru copilul cu autism este dezvoltarea atașamentului unde se evidențiază o maturizare întârziată. Rezultatele cercetărilor recente ajută psihologii/ psihoterapeuții, dar și părinții copiilor cu autism cum să utilizeze programe adecvate care să sprijine dezvoltarea lui.